Kings Of Mulberry Street: We hadden maar één auto om op te blazen
interview met Judy Naidoo door Gert Hermans
Welkom in Mulberry Street in Durban, Zuid-Afrika. Babu en zijn vader zijn nieuwkomers in de straat wanneer ze kennis maken met Ticky, de buurjongen. Ticky is wild en brutaal, zijn grote helden zijn Bollywood filmsterren. Babu is veel minder onbesuisd. Toch deelt dit ongewone duo een passie voor avonturen. Maar hun grootste avontuur begint pas wanneer de jongens de strijd aangaan met Raja, de lokale gangsterbaas. In KINGS OF MULBERRY STREET serveert regisseur Judy Naidoo een cocktail van levendige straattaferelen en opwindend spektakel. De film eindigt met een aanstekelijk finale in pure Bollywood stijl, waarbij het moeilijk is om op je stoel te blijven zitten.
Judy Naidoo: Het verhaal werd geïnspireerd door mijn jeugd en speelt zich af in 1989 tijdens de laatste dagen van het apartheidsregime. Onze wereld was nog strikt gesegregeerd. Ik was een ondeugend kind, een kwajongen vol kattenkwaad. Net zoals Ticky viel ik van het dak, ik imiteerde mijn helden uit actiefilms en probeerde of ik kung fu en karate kon.
Je zocht inspiratie in de films die je als kind zag?
Naidoo: Ik hield altijd van Bollywood cinema. Bollywood films hebben alles: liefde, dansen, en er is altijd een echte schurk. Ik was niet dol op die romantische scènes, maar wel op de sterke vrouwelijke personages die de slechterik verrot sloegen. Ik hield ook van westerns vol knokpartijen. Bij de casting van mijn twee hoofdacteurs dacht ik aan Bud Spencer en Terence Hill.
Die hebben een hoog Ticky & Baboo gehalte.
Naidoo: In een wereld die door kleur en sociale klasse wordt bepaald, is het niet evident dat kinderen zoals Ticky en Baboo samen spelen. In werkelijkheid komen een welgestelde jongen uit een privé school en een straatrat zelden met elkaar in contact. Ticky en Baboo zijn als twee keerzijden van één medaille. En die medaille, dat ben ik: ik was mollig zoals Baboo, maar gek zoals Ticky.
Het gaat ook over vaders en moeders.
Naidoo: In Zuid-Afrika zijn er veel vaderloze gezinnen. Dat maakt deel uit van onze geschiedenis. Dan is het aan de moeders om het huishouden te runnen en de kinderen op te voeden. Tricky groeit op tussen sterke vrouwen. Er zijn veel oma's die alles over hebben voor hun familie, net zoals in de film. Meestal zijn dat behoorlijk pittige dames!
Je zocht inspiratie in de films die je als kind zag?
Naidoo: Ik hield altijd van Bollywood cinema. Bollywood films hebben alles: liefde, dansen, en er is altijd een echte schurk. Ik was niet dol op die romantische scènes, maar wel op de sterke vrouwelijke personages die de slechterik verrot sloegen. Ik hield ook van westerns vol knokpartijen. Bij de casting van mijn twee hoofdacteurs dacht ik aan Bud Spencer en Terence Hill.
Die hebben een hoog Ticky & Baboo gehalte.
Naidoo: In een wereld die door kleur en sociale klasse wordt bepaald, is het niet evident dat kinderen zoals Ticky en Baboo samen spelen. In werkelijkheid komen een welgestelde jongen uit een privé school en een straatrat zelden met elkaar in contact. Ticky en Baboo zijn als twee keerzijden van één medaille. En die medaille, dat ben ik: ik was mollig zoals Baboo, maar gek zoals Ticky.
Het gaat ook over vaders en moeders.
Naidoo: In Zuid-Afrika zijn er veel vaderloze gezinnen. Dat maakt deel uit van onze geschiedenis. Dan is het aan de moeders om het huishouden te runnen en de kinderen op te voeden. Tricky groeit op tussen sterke vrouwen. Er zijn veel oma's die alles over hebben voor hun familie, net zoals in de film. Meestal zijn dat behoorlijk pittige dames!
Je zocht inspiratie in de films die je als kind zag?
Naidoo: Ik hield altijd van Bollywood cinema. Bollywood films hebben alles: liefde, dansen, en er is altijd een echte schurk. Ik was niet dol op die romantische scènes, maar wel op de sterke vrouwelijke personages die de slechterik verrot sloegen. Ik hield ook van westerns vol knokpartijen. Bij de casting van mijn twee hoofdacteurs dacht ik aan Bud Spencer en Terence Hill.
Die hebben een hoog Ticky & Baboo gehalte.
Naidoo: In een wereld die door kleur en sociale klasse wordt bepaald, is het niet evident dat kinderen zoals Ticky en Baboo samen spelen. In werkelijkheid komen een welgestelde jongen uit een privé school en een straatrat zelden met elkaar in contact. Ticky en Baboo zijn als twee keerzijden van één medaille. En die medaille, dat ben ik: ik was mollig zoals Baboo, maar gek zoals Ticky.
Het gaat ook over vaders en moeders.
Naidoo: In Zuid-Afrika zijn er veel vaderloze gezinnen. Dat maakt deel uit van onze geschiedenis. Dan is het aan de moeders om het huishouden te runnen en de kinderen op te voeden. Tricky groeit op tussen sterke vrouwen. Er zijn veel oma's die alles over hebben voor hun familie, net zoals in de film. Meestal zijn dat behoorlijk pittige dames!