Verknipte tijd: over montage

Aan de slag met filmwijsheid

Volgens sommige filmmakers is montage – of het verknippen van de beelden – de kern van het medium film. Hoe de shots elkaar opvolgen, draagt bij tot het begrip van het verhaal. Om continuïteit tussen de shots te creëren, gelden er een aantal regels. Deze aflevering bespreekt de verschillende technieken en hoe die op verschillende manieren ingezet kunnen worden. 

‘Aan de slag met filmwijsheid’ is een webinarreeks voor leerkrachten en cultuureducatoren, die hen wegwijs wil maken in film, filmtaal en filmeducatie zodat ze deze kennis kunnen meenemen naar de klas of naar activiteiten rond film in de vrije tijd. De acht afleveringen belichten de bouwstenen van film maar raken ook filmgeschiedenis, filmgenres en de kracht en impact van film aan. De acht afleveringen kunnen in willekeurige volgorde bekeken worden.

Credits:

Scenario en montage: Harm Dens

Presentatie: Jonas De Bruyn

Camera en montage: Adam Dens

Productie: Van alles visueel

Met dank aan: Marjolein Fransen en Greet Stevens

 

Deze webinarreeks is een initiatief van het Vlaamse Audiovisueel Fonds / Afdeling Publiek, in het kader van de Werkgroep Filmwijsheid. Leden Werkgroep Filmwijsheid: Anima, BUDA, CC De Meent, CC De Spil, Cinema Palace, De Filmclub, De Roma, Filem'On, Film Fest Gent, Filmfestival Oostende, Filmhuis Mechelen, Fonk, JEF, Kortfilm.be, Leietheater Deinze, MOOOV, REKKER, Schoolpodium Noord, Sphinx Cinema & Vroem Vroem. 

 

Filmfragmenten uit:

1) The Great Train Robbery (1903)

2) Pulp Fiction (1994)

3) The Idiots (1998)

4) De Spiegel (1975)

 

part of