Tue 20 Apr 21 20:00
openingsfilm

Radiograph of a Family

Firouzeh Khosrovani
  • 20 Apr
    20:00
    meer info vanaf 29 maart
    online,
    MOOOV Filmfestival
    20:00 meer info vanaf 29 maart

Intieme documentaire waarin een dochter met behulp van oude, vaak beschadigde foto’s en video’s terugkijkt op het ongelukkige huwelijk van haar Iraanse ouders en haar kinderjaren probeert te reconstrueren.

We use services such as Youtube and Vimeo for videos and other media. To view this, you have to give permission to place cookies. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings

“Moeder trouwde een foto van vader,” is de openingszin van deze intieme film die op het IDFA van 2020 de prijs voor beste lange documentaire heeft gewonnen. Het blijkt geen dichterlijke vrijheid van maker Firouzeh Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet zomaar kon terugreizen naar zijn thuisland Iran. Het blijkt tekenend voor de kloof die altijd is blijven bestaan in dit huwelijk tussen de seculiere, progressieve Hossein en de traditionele, devote moslim Tayi. Zo is deze familiegeschiedenis tegelijk een röntgenfoto waarop de conflicten in de Iraanse maatschappij in de opmaat naar en de nasleep van de Iraanse Revolutie van 1979 zichtbaar zijn.

In voice-over horen we, naast Khosrovani’s commentaar, voorgelezen brieven en herinnerde gesprekken tussen haar ouders. In beeld zien we intussen foto’s en videomateriaal uit het familiearchief. Die intieme flarden worden afgewisseld met gestileerde shots van het ouderlijk huis van de maker van voor haar geboorte en tijdens haar kindertijd, waar zich in de wisselende inrichting telkens subtiel de nieuwe fases aftekenen – zowel in het huwelijksleven van haar ouders als in de Iraanse samenleving.

De foto’s die Khosrovani gebruikt hebben niet alleen een puur documentaire functie, maar zijn ook kostbare voorwerpen en dierbare herinneringen. Vaak getoond met hun soms grillige randen en beschadigingen. Veel foto's werden in feite vernietigd door Tayi in haar poging om de beelden van haar pre-revolutionaire zelf uit te wissen. In een van de meest welsprekende sequenties van de film probeert Khosrovani in haar kinderjaren een verminkte foto van haar moeder te reconstrueren door de overgebleven stukjes foto bij te tekenen. Röntgenfoto's spelen ook een belangrijke rol in de film. Met name in verband met een rugblessure die Tayi in haar jeugd heeft opgelopen, wat - zo wordt indirect gesuggereerd - van invloed kan zijn geweest op de keuzes in haar leven.

direction
Firouzeh Khosrovani
cast
Soheila Golestani, Christophe Rezai, Farahnaz Sharifi
duration
82 min
year
2020
country
Iran, Noorwegen, Zwitserland
language
Perzisch

Firouzeh Khosrovani's documentary uses the tensions between the filmmaker's parents as a mirror for Iran's turbulent recent history.

The Hollywood Reporter

Cookies

We use cookies and similar techniques to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, and for various other applications. These cookies are also placed by third parties. By clicking “Accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings