"Moeder trouwde met een foto van vader" is geen dichterlijke vrijheid van regisseur Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet kon terugreizen naar Iran. De kloof tussen de progressieve Hossein en de traditionele moslima Tayi, is in hun huwelijk blijven bestaan De familiegeschiedenis is als een röntgenfoto waarop de conflicten in Iran tijdens de Iraanse Revolutie van 1979 zichtbaar worden
We horen onder meer voorgelezen brieven en gesprekken tussen tussen Khosrovani’s ouders. We zien foto’s en videomateriaal uit het familiearchief. Die vertrouwelijkheden/intimiteiten wisselen af met mooie beelden van het ouderlijke huis waarinnieuwe ontwikkelingen zichtbaar worden. in het leven van haar ouders, maar ook in de Iraanse samenleving.
De foto’s zijn vaak beschadigd, net als de dierbare herinneringen. Tayi vernietigde veel foto’s in haar poging om de beelden van haar prerevolutionaire zelf uit te wissen. In een van de meest sprekende momenten van de film probeert de dochter in haar kinderjaren een beschadigde foto van haar moeder te herstellen door er ontbrekende stukjes bij te tekenen. Ook röntgenfoto's spelen een belangrijke rol in de film, Tayi heeft in haar jeugd een rugblessure opgelopen. Heeft dit de keuzes in haar leven beïnvloed?