© MOOOV

Honeyland

Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov
2020

Honeyland’ stelt hedendaagse fundamentele vragen: hoe gaan wij om met de natuur en hoe kunnen wij toelaten dat winstbejag de wereld schaadt? Een kritische blik op ons kapitalistische systeem. 

In een afgelegen gebied van Noord-Macedonië zorgt de imkervrouw Hatidze voor haar stokoude en blinde moeder. Het geduld dat ze zich bij het telen van wilde bijenhoning meester maakte, heeft ze uit oude tradities. Zonder imkerpak beklimt ze steile bergflanken om de bijenkolonies met adequate aanpak op te speuren en er honing te cultiveren. Haar gouden regel past ze met liefde toe: ze neemt slechts de helft van de honing en laat steeds de andere helft voor de bijen. Op die manier heeft ze net voldoende afzet op het marktje op zo’n vier uur loopafstand, om in hun levensonderhoud te voorzien. 

Op een dag arriveert een rumoerige familie met een oude woonwagen, zeven onhandelbare kinderen en een kudde koeien, de voorbode voor het naderende einde van Hatidzes getrouwe leven. De zeer arme Turkse familie settelt zich naast hun huis en ziet onmiddellijk ook de opportuniteit om van de honingwinst te leven. Helaas is dat geen goede zaak voor de bijen. ‘Honeyland’ toont het broze evenwicht tussen mens en natuur in een visueel verbluffende, poëtische documentaire met als resultaat: een honingzoete indruk van bedreigde tradities.

 

 

 

regie
Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov
speelduur
89 min
jaar
2019
land
Republic of Macedonia
taal
Turkish, Macedonian, Serbo-Croatian
  • Niet schadelijk / alle leeftijden
Onderdeel van

Honeyland is echt een wonderbaarlijke prestatie, gedraaid in drie jaar met een ‘schijnend’ onzichtbare camera - geen enkele heimelijke blik is gericht op de filmmakers. Honeyland really is a miraculous feat, shot over three years as if by invisible camera – not a single furtive glance is directed towards the film-makers.

Cath Clarke –The guardian