releasedatum: wo 4 dec 19
in bioscoop

Atlantique

Mati Diop

De melancholische fotografie van Claire Mathon straalt eerst een verleidelijk en mysterieus sfeertje uit, om daarna te verkillen tot een angstaanjagende, zelfs spookachtige stemming.

In Dakar doemt aan de horizon een futuristische toren op. De opdrachtgevende vastgoedmakelaar houdt zich verdacht op de achtergrond en de arbeiders zijn al maanden niet uitbetaald. Enkele van de mannen beslissen een beter leven op te zoeken en op een gammel bootje richting Spanje te varen.

Onder hen bevindt zicht Souleiman, met nog een andere reden om Senegal voorgoed te verlaten: zijn geliefde Ada is verloofd met een andere, rijkere man. Maar op de dag van Ada’s huwelijk breekt er brand uit en vallen er steeds meer mensen uit haar omgeving ten prooi aan een mysterieuze ziekte. Bovendien krijgt ze een raadselachtig berichtje van Souleiman. Is hij echt terug?

Op het filmfestival van Toronto werd de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop onlangs in de bloemetjes gezet als "een opkomend vrouwelijk talent dat de filmindustrie de juiste richting uitstuurt." De reden voor al dat lof was niet omdat ze zo'n tien jaar geleden als actrice debuteerde in '35 Shots of Rum', Claire Denis' ode aan Yasujirō Ozu, of omdat ze toevallig de dochter van de Senegalese muzikant Wasis Diop is. Neen. Ze werd er bekroond omdat ze met haar aangrijpende langspeeldebuut 'Atlantique' de eerste zwarte vrouw is die ooit de officiële Cannes-competitie haalde. Hoewel ze naast de Gouden Palm greep, die naar Bong Joon-ho ging, won ze de Grand Prix du Jury met haar surreële vluchtelingendrama.

regie
Mati Diop
speelduur
104 min
releasedatum
wo 4 dec 19
jaar
2019
land
Senegal
taal
Frans

Dat Diop sindsdien met daar debuut overal lof oogst, komt niet uit de lucht gevallen. Zij die haar kortfilms zagen, wisten namelijk al langer wat de cineaste bezighoudt en wat ze in haar mars heeft. Tien jaar geleden maakte de Parisienne met 'Atlantiques' per slot van rekening al een korte docu die naast een gelijkaardige titel ook inhoudelijke gelijkenissen vertoont met haar eerste feature. Terwijl ze toen gevluchte mannen afluisterde die in bijna spirituele bewoordingen over hun hachelijke boottocht naar een beter leven praatten, zoomt de filmmaker nu in op de andere slachtoffers van de vluchtelingencrisis: de vrouwen die hun mannen uitzwaaien wanneer die aan hun oversteek beginnen.

Mati Diop’s feature debut forces young Senegalese lovers to choose between love, duty and servitude, then adds a surreal twist.

Peter Bradshaw