Nadat de dvd de afgelopen keer bleef hangen en we een andere moesten opleggen, hoop ik vurig dat het nieuwe schijfje het vandaag wel doet.

Apprentice is een drama dat zich afspeelt in een gevangenis in Singapore. Het verhaal gaat over een jonge man, Aiman, die als cipier gaat werken in de gevangenis waar zijn vader werd opgehangen. De beul die er de ter dood veroordeelden ophangt, werkt er nog steeds.

Aiman is nieuwsgierig, naar de gebruiken van de gevangenis, de kamer en de beul. Langzaam maar zeker wint hij het vertrouwen van zijn collega’s. Maar dan vraagt de beul Aiman om hem op te volgen. En dus moet Aiman kiezen voor zijn carrière, of voor zijn geweten.

Tijdens Aimans kennismakingsgesprek in de gevangenis krijgt hij de vraag waarom hij er wil werken. “I want to help them who want to change and make them better people” zegt hij over zijn verwachtingen als cipier. Maarten* lacht groen.

Eén moment is heel bijzonder. Ons projectiescherm staat voor een raam met tralies. De zon schijnt door het raam en de schaduw van de tralies valt op het projectiescherm. Er is een moment waarop er een scène in beeld komt waarin tralies te zien is. De twee traliewerken lopen evenwijdig op ons scherm. Tijdens één seconde vallen ze samen.

Het is een voorproefje van de nabespreking. Iedereen is erg benieuwd wat de Behind The Scenes-juryleden van deze film zullen vinden.

Ze zeggen zich goed te kunnen inleven in het personage van Aiman, die geen gemakkelijk leven kende. En het is zijn nieuwsgierigheid die hem de das om doet. De juryleden vinden het camerawerk sterk, al miste Carlito* ritme en vaart. Volgens Ramses* is dit een film die niet alleen de Westerse, maar ook het Midden-Oosten kan aanspreken. “Want er zitten geen seksscènes in, en de doodstraf is toch vooral een taboe in het Westen.”

En net die richting gaat het gesprek uit. De meningen polariseren zich. We hebben voor- en tegenstanders van de doodstraf. De voorstanders zijn van het principe oog om oog, tand om tand. “Wie iemand vermoord, moet zelf ook maar sterven.”

Xavier* is overtuigd tegenstander. “Ik vergelijk het met een luchtvaartmaatschappij. Stel dat je een luchtvaartmaatschappij hebt, waarvan je weet dat ongeveer 1% van de vliegtuigen neerstort. Vinden wij dat acceptabel? Absoluut niet. Met de doodstraf is het net zo. Stel dat je 100% ter dood veroordeelden hebt, dan is er altijd 1% bij die onschuldig sterft.”

Op het festival de afgelopen dagen vroegen verschillende bezoekers me hoe de gevangenen naar een film kijken die zich in de gevangenis afspeelt. Ik moet hen vertellen dat gevangenen niet persé kijken als gevangenen, ze kijken als mensen.

*Om privacyredenen werd er niet met de echte namen van de juryleden gewerkt. Ze kozen allemaal een pseudoniem.

Arkasha Keysers

media image

media image

Behind the Scenes

Tijdens de weken voor het festival officieel van start gaat, bekijkt de Behind The Scenes-jury alle 8 competitiefilms van het festival in de gevangenis Merksplas. Binnen de vier muren van het activiteitenlokaal debatteren 15 gedetineerden en geïnterneerden over films die zich aan de andere kant van de wereld afspelen. Na elke film wordt er over de films gediscussiëerd, elk jurylid geeft persoonlijke punten aan de film en op het einde van de rit kiezen zij een winnaar, die de Behind The Scenes-prijs in de wacht sleept.