media image

Het is tijd voor de eerste langspeelfilm uit MOOOV’s competitie vandaag. Zoals elk jaar vraag ik aan Marc Boonen, de directeur van het festival, welke film het meest geschikt is om als eerste te tonen. Trage films waarin niet veel wordt gesproken doen het niet goed in de gevangenis. Om de deelnemers te motiveren voor het project, heb ik graag dat er in de eerste film wat vaart zit.

‘Doe maar Wùlu’, verzekert Marc me, ‘die zit vol drugs en knappe vrouwen. Dat gaan ze appreciëren’.

Het hoofdpersonage in Wùlu is Ladji, een hulpje bij een buschauffeur in Bamako. Hij staat op het punt om na jaren promotie te krijgen, maar dan wordt zijn nieuwe functie weggekaapt door de neef van de baas. Ladji stapt op en gaat in dienst bij een kleine crimineel om drugs te smokkelen.

Wanneer hij zijn eerste smokkel succesvol achter de rug heeft, trekt hij met zijn vers verdiende geld door het dorp. Het beeld van Ladji die tevreden door de straten loopt, wordt afgewisseld met dat van een Afrikaanse schone die bezig is aan een potje stomende seks.

Elk jaar vragen mensen me of ik me wel op m’n gemak voel, tussen gedetineerden en geïnterneerden waarvan ik niet weet waarvoor ze in de gevangenis zitten. ‘Ja’, zeg ik steeds, ‘behalve bij seksscènes, dan voel ik me wel ongemakkelijk, tussen een tiental ongewild celibate mannen’.

De kijker denkt op dit moment dat Ladji met zijn geld naar de hoeren zal gaan, maar niets is minder waar. Hij stapt binnen en betrapt zijn zus. Zij prostitueert zich om rond te komen. Ook daar wil Ladji met zijn nieuwe job een eind aan maken. Hij toont z’n geld aan haar. “Do you want to go back to prison?!” - roept zijn zus hem in het gezicht. Ik vraag me af wie in ons publiek zich aangesproken voelt.

Vanaf het moment dat Ladji’s zus merkt dat ze zelf ook beter af is met zijn geld, en het aan kleren en spullen mag uitgeven, draait ze bij. Ladji is zeker van zijn stuk. Hij wil rijk worden en daardoor wordt hij een betrouwbare werknemer. Al gauw laten zijn bazen hem opklimmen. Maar daardoor moet hij ook hogere risico’s nemen. De vrienden waarmee hij zijn carrière als drugssmokkelaar startte, sterven gaandeweg allemaal.

En dat begint te wegen. Maar zowel hij als zijn zus zijn intussen gewend aan het luxeleventje dat ze leiden en dus lijkt er geen weg meer terug. Ladji’s geweten begint langs alle kanten te knagen, maar hij gaat door met zijn risicovolle praktijken. En dan wordt hij verliefd, op een meisje in de rijke kringen waartoe hij nu behoort. Maar haar ouders weten waarmee hij bezig is, en staan zijn nabijheid niet toe.

Tijdens de nabespreking vertelt João ons hoe hij de situatie ziet. ‘Wie in de drugswereld begint te werken, kan heel veel winnen, maar ook heel veel verliezen. Ladji heeft zijn leven geriskeerd voor geld. Hij woont in een prachtige omgeving en wordt omringd door mensen uit de hogere klasse. Maar uiteindelijk is hij zijn leven tóch kwijt. Want hij lijdt onder het verlies van zijn vrienden en de dingen die hij heeft gedaan. En degene op wie hij verliefd wordt, is net door zijn illegale praktijken beschikbaar en toch onbereikbaar. Hij heeft dan wel geld, maar hij heeft ook paniekaanvallen. Zijn zuivere geweten is hij voor altijd kwijt.’

Wùlu zoomt in op één realistisch maar verzonnen personage, maar zijn leven speelt zich af tegen  een groter verhaal: de politieke instabiliteit van Mali in 2012, toen drugssmokkel het land volledig lamlegde. Tijdens de bespreking dopen de juryleden de film om tot ‘De Malinese Scarface’ en geven hem hoge scores. Directeur Marc had gelijk. Wùlu viel overduidelijk in de smaak. Maar niet alleen omwille van de drugs en knappe vrouwen. Het is gewoon een knap geacteerde, realistische, snelle en sterke maffiafilm.

*Om privacyredenen werd niet met de echte namen van de juryleden gewerkt. Ze kozen allemaal een pseudoniem.

Arkasha Keysers

media image

Behind the Scenes

Tijdens de weken voor het festival officieel van start gaat, bekijkt de Behind The Scenes-jury alle 8 competitiefilms van het festival in de gevangenis Merksplas. Binnen de vier muren van het activiteitenlokaal debatteren 15 gedetineerden en geïnterneerden over films die zich aan de andere kant van de wereld afspelen. Na elke film wordt er over de films gediscussiëerd, elk jurylid geeft persoonlijke punten aan de film en op het einde van de rit kiezen zij een winnaar, die de Behind The Scenes-prijs in de wacht sleept.