Voor deze editie van Cult!Live bij MOOOV schreef de Belgische band ‘The Black Heart Rebellion’ een indrukwekkende nieuwe soundtrack voor de Iraanse vampierenwestern ‘A Girl Walks Home Alone At Night’. De première ging van start op zaterdag 22 april in de Liberty in Brugge.

media image
© Sebastiaan Franco

De cinemazaal zat vol, het was rumoerig en de eerste pintjes vloeiden vlot binnen, maar op het moment dat de lichten uitgingen werd het muisstil. T.B.H.R. speelde zijn eerste noot toen  de jongen, Arash, in beeld kwam. De muziek begon zacht en zorgde onmiddellijk voor een mysterieuze sfeer. Het gebruik van uiteenlopende klanken stuurde de kijker naar een pad van een ongekende duisternis, namelijk het leven in de stad ‘Bad City’. Tijdens de eerste paar minuten kreeg het leven van Arash al een kleine wending. De band speelde steeds luider en het intense gebruik van bas en drums ging door merg en been. Een enorm indrukwekkende scène was die waarin de drugdealer ‘The Girl’ mee naar huis nam. Hij snoof een paar lijntjes en probeerde haar te verleiden. T.B.H.R. kantelde de sfeer op een subtiele manier van erotisch naar dramatisch. Het moment dat ‘The Girl’ haar tanden voor het eerst liet zien, klonk er een oorverdovende knal. De sound evolueerde met elke minuut. Ook het gebruik van de rode lichteffecten zorgden voor een extra boost en paste perfect samen met de zwart-wit beelden van de film. Het creëerde een bijkomede geheimzinnigheid en leek het bloed te illustreren dat wij nooit in kleur te zien kregen. De accenten van de band waren perfect getimed, wat zeker een uitdaging was. De klankband van de film werd namelijk niet volledig weggeknipt. Ook de soundeffecten en dialogen lopen door tijdens hun soundtrack. T.B.H.R. liet dit niet aan hun hart komen en bezorgde een indrukwekkende show.

Voor wie nog niet de kans heeft gekregen dit spektakel bij te wonen, geen nood. T.B.H.R. speelt voor de laatste keer op vrijdag 28 april om 20u15 in de Utopolis in Turnhout. Een onvergetelijk filmconcert. Niet te missen!

Nena Stitzel is journaliste in spe en studeert aan de Artevelde hogeschool in Gent. Tijdens haar stage bij MOOOV kruipt ze bijna dagelijks in haar pen en brengt ze verslag uit van het reilen en zeilen voor en achter de schermen van het filmfestival.